Na osnovu člana 76. stav 1.
i 2. Zakona o visokom obrazovanju (Sl. novine "Tuzlanskog kantona"
broj 10/99 i 15/00) te članova 172. i 253. alineja 8. Pravila JU
Univerzitet u Tuzli, Senat JU Univerziteta u Tuzli na sjednici održanoj
12.2.2001. godine donio je
KODEKS NASTAVNIČKE
ETIKE
Član 1.
Ovim Kodeksom propisuju se moralna i etička načela
kojih se moraju pridržavati univerzitetski nastavnici, saradnici,
naučnici i istraživači (u daljem tekstu: nastavnici) koji obavljaju
naučno-nastavnu ili umjetničko-nastavnu i naučno-istraživačku djelatnost
u JU Univerzitet u Tuzli (u daljem tekstu: Univerzitet).
Član 2.
Čestitost, pravednost, humanost
i uljudnost, uzajamno potpomaganje, kao temelji moralne filozofije,
čine bit nastavničke etike. Etičke norme nastavnik ne treba prihvaćati
pasivno nego kao skup načela koja ga vode u naučnom, nastavnom i
umjetničkom radu, te u privatnom životu. Njegova je obaveza svoj
rad prilagoditi tim načelima.
Član 3.
Nastavnik je dužan savjesno i odgovorno
obavljati poslove za koje je biran, na najbolji mogući način, savjesno,
dostojanstveno i odgovorno. Svojim ponašanjem u javnom i privatnom
životu obavezan je čuvati ugled i dostojanstvo Univerziteta i profesije
koju obavlja.
Član 4.
Nastavnik je dužan sudjelovati i
u društvenom životu i svoja znanja primjenjivati na dobrobit društva.
U ophođenju s kolegama, saradnicima
i studentima treba biti ljubazan, korektan i tolerantan, pridržavajući
se načela naučne istine i kritičnosti. Pri organiziranju rada mora
djelovati nepristrasno i pravedno.
Svoj ugled i zvanje nastavnik mora
unaprjeđivati i potvrđivati rezultatima svog naučno-istraživačkog
i stručnog, odnosno umjetničkog rada.
Član 5.
Nastavnik mora unaprjeđivati struku
objavljivanjem vlastitih rezultata, razmjenom znanja, podataka i
iskustava sa saradnicima i studentima, te kroz rad u naučnim, stručnim
i umjetničkim udruženjima.
Nastavnik je dužan jačati uticaj
struke i stalno ukazivati na njeno stvarno značenje.
Nastavnik je dužan ukazivati na
nestručne i neosnovane tvrdnje povezane s njegovom strukom ne hvaleći
pretjerano svoj rad i izbjegavajući postupke kojim bi se potcijenili,
obezvrijedili ili obeščastili ugled i dostojanstvo drugih.
Svoje mišljenje o stručnim i strukovnim
pitanjima javno će izreći ako je temeljeno na poznavanju bitnih
činjenica koje se odnose na razmatrano pitanje, odnosno ako je to
njegovo uvjerenje temeljeno na naučnoj istini i kritičnosti.
Jednako će se ponašati u svojstvu
svjedoka na sudu ili tokom rada u stručnim i drugim komisijama.
Tvrdnje u vezi s određenim pitanjem,
koje je potaknuto ili plaćeno u nečijem interesu, iskazivaće jedino
uz naznaku u čije ih ime iznosi.
Član 6.
Nastavnik je dužan posebnu pažnju
posvetiti svojim nastavnim obavezama. Ove obaveze će prihvatati
tek nakon realne procjene svojih sposobnosti i mogućnosti da ih
kvalitetno i u potpunosti izvršava.
Nastavne obaveze dužan je izvršavati
u skladu s najnovijim naučnim saznanjima i dostignutim tehnološkim
rješenjima. Nastavni proces treba voditi tako da studenta osposobi
za rješavanje postojećih i nailazećih problema, te da na osnovu
stečenih znanja s razumijevanjem prihvata napredak nauke, tehnologije
i društva. Nastavu mora održavati redovno, u utvrđenom terminu i
trajanju.
Član 7.
Studentima mora omogućiti da steknu
odgovarajuća znanja i pripreme se za ispit.
Nastavnik mora biti na raspolaganju
studentima radi davanja objašnjenja i raspravljanja o pitanjima
vezanim za savladavanje nastavnog programa. Nastavnik u edukacijskom
procesu, dijalogu sa studentima i izvan nastave mora poštovati principe
nenasilne komunikacije. Nastavnik je dužan preporučiti dostupne
udžbenike, priručnike, skripte i ostalu literaturu potrebnu za savladavanje
nastavnog programa. Ne smije studentima uskratiti informacije od
važnosti za uspješnost studiranja.
Član 8.
Nastavnik na ispitu mora studenta
ocijeniti na osnovu iskazanog znanja, iznesenih činjenica i njegovog
razumijevanja materije, stečenih vještina i pokazane sposobnosti
da iskazano primjeni u stvarnim uvjetima. Svoje zahtjeve mora temeljiti
na pristupačnosti svih sredstava neophodnih pri savladavanju nastavnog
programa.
Član 9.
Nastavnik ne smije dopustiti da
bilo kakav interes u nekom drugom poslu naruše njegove naučno-nastavne
obaveze. Poslove za koje je biran ni u kojem slučaju ne smije podrediti
bilo kojim drugim obavezama izvan Univerziteta.
Nastavnik ne smije poticati, prihvaćati
ili obavljati poslove koji se protive humanim ciljevima nastavničkog
poziva i koji bi mogli štetno uticati kako na njegov ugled i položaj,
tako i na ugled i dostojanstvo Univerziteta.
Član 10.
Nastavnik ima dužnost i obavezu
da povjerenje u nastavnički posao bude dato onima koji to u cjelosti
zaslužuju.
Dužan je osigurati mogućnost naučnog
i stručnog razvoja te napredovanja svim osobama s kojima sarađuje
bez pristrasnosti.
Član 11.
Među nastavnicima mora vladati aktivna
stvaralačka atmosfera i vrhunski profesionalni odnos prema radu,
saradnicima i studentima. Odnos među nastavnicima mora se temeljiti
na kolegijalnosti, međusobnom uvažavanju, poštivanju znanja, stručnosti
i osobnog dostojanstva, na pomoći i stvaralačkoj saradnji, te na
profesionalnoj i ljudskoj solidarnosti.
Nastavnik mora paziti da direktno
ili indirektno ne povrijedi stručni ugled, napredovanje ili rad
drugog nastavnika. Ako smatra da je određeni nastavnik kriv zbog
nemoralnog, ilegalnog ili nekorektnog rada, upozoriće na to odgovornu
osobu.
U javnoj kritici drugog nastavnika
i njegovog rada mora biti suzdržan imajući u vidu da su nastavna
vijeća, naučna i strukovna društva, te stručni časopisi primjerena
mjesta za stručne rasprave i kritiku.
Član 12.
Prihvatajući načela u ovom Kodeksu
nastavnici se obavezuju da će ih dosljedno provoditi uvijek i isključivo
u interesu ugleda Univerziteta, svojeg ugleda i dostojanstva, ugleda
i dostojanstva studenata i svih ostalih osoba s kojima sarađuju,
te u interesu profesije i poslova koji obavljaju.
Član 13.
Nepostupanje u skladu sa načelima
iz ovog Kodeksa onosno njihovo svjesno kršenje predstavlja povredu
časti i radnih obaveza nastavnika, zbog čega mogu biti pozvani na
odgovornost .
Član 14.
Ovaj Kodeks stupa na snagu narednog
dana od dana objavljivanja na oglasnoj ploči Univerziteta.
JU UNIVERZITET U TUZLI
Broj: 03-38-535/01
Tuzla, 12.2.2001. g.
|